Minimální preventivní program

 

MINIMÁLNÍ PRVENTIVNÍ PROGRAM

 

Školní rok 2018/2019

 

ZŠ a MŠ Holasice, Palackého 24, 664 61 Rajhrad

 

 

 

 

Název školy, adresa:            Základní škola a Mteřská škola Holasice, okres Brno – venkov,

                                             příspěvková organizace, Palackého 24, 664 61 Rajhrad

Zřizovatel školy:                   obec Holasice, Václavská 29, 664 61 Rajhrad

Ředitelka školy:                    Mgr. Pavlína Zámečníková

Škola sdružuje:                    mateřská škola

                                             základní škola - 1. stupeň

                                             školní jídelna – výdejna

                                             školní družina

Telefon:                                547 229 262

E-mail:                                  zsreditelka@zsholasice.cz

 

Obsah MPP:

 

  1. Úvod
  2. Charakteristika a specifika školy
  3. Cíle MPP
  4. Zařazení konkrétních témat do výuky
  5. Aktivity MPP

 

 

 

 

 

 

  1. Úvod

 

     Minimální preventivní program (MPP) je součástí pedagogické dokumentace školy.

Je vypracován v souladu s platnými právními předpisy na základě příslušných metodických pokynů a slouží jako základní pomůcka pro preventivní aktivity na škole v průběhu celého školního roku. Za jeho sestavení odpovídá školní metodik prevence. Vedení školy

a pedagogický sbor jsou seznámeni s jeho obsahem. Vlastní náplň programu realizují vyučující, do jejichž předmětů spadají jednotlivá témata.

     Účinnost programu je vyhodnocována vždy na konci školního roku.

     V letošním školním roce zůstává základním principem preventivní strategie na naší škole osvojování základních kompetencí v oblasti zdravého životního stylu a rozvoj dovedností, které vedou u dětí k odmítání všech druhů sebedestrukčního chování a projevů agresivity.

      Každý další školní rok přináší nové podněty, nápady a zkušenosti, na jejichž základě hledáme pokud možno efektivní cesty vedoucí ke zkvalitnění vlivu na naše žáky.

      Za velmi důležitou oblast považujeme prohlubování komunikačních dovedností mezi učitelem, rodiči a žákem, posilování sebevědomí, sebeúcty a vzájemné úcty, řešení konfliktů, překonávání překážek i boj proti nudě (smysluplné využívání volného času).

 

 

  1. Charakteristika a specifika školy

 

      Mateřskou školu dnes tvoří tři třídy, dvě v budově mateřské školy a třetí v budově základní školy. Třídy jsou prostorné, vybavené hračkami, didaktickými pomůckami. Mateřská škola má zahradu s pískovištěm, prolézačkami a plochou pro sportovní aktivity. Využívá také prostory obecní sokolovny.

     Základní škola je trojtřídní se spojenými ročníky – první s třetím, pátým se čtvrtým  a samostatným druhým. Třídy jsou vybaveny pomůckami k výuce, didaktickou technikou.  K výuce tělesné výchovy využíváme  místní sokolovnu, která je vybavena potřebným tělocvičným nářadím  a náčiním a nové sportovní víceúčelové hřiště. Vedle školy je veřejně přístupné dětské hřiště. U školy se nachází dvorek, který je využíván k pobytu během přestávek, v tělesné výchově         i hrám ve školní družině.

 

 

 

 

      1.oddělení školní družiny je umístěno v přízemí školy, má vybavenou učebnu novým nábytkem,  hračkami, výtvarnými potřebami a kobercem. 2. oddělení je ve třídě v 1.patře a je taktéž dobře vybaveno.

      Školní jídelna  - výdejna je v budově mateřské školy i v základní škole.

 

  1. Cíle MPP

 

Dlouhodobá strategie

 

     Dlouhodobá strategie školy je zaměřena v nespecifické prevenci na rozvoj zdravého životního stylu, vytváření inkluzivního prostředí ve škole a na podporu sociálních dovedností žáků vůči tlaku vrstevnické skupiny. Ve specifické prevenci na předcházení šikany  a rizikovému chování.

 

Obecné cíle

 

  • Preventivně působit v co nejširší oblasti rizikových forem chování
  • Spolupracovat a zapojovat se do projektů - akcí realizovaných jinými odbornými subjekty
  • Zajistit průběžné vzdělávání ŠMP a ostatních pedagogů
  • Vytvořit a rozšiřovat nabídku volnočasových aktivit školy
  • Zajistit informovanost rodičů o rizikovém chování a seznámit rodiče s MPP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konkrétní cíle

 

  1. Prevence drogových závislostí, alkoholismu a kouření
  • Oddálit první kontakt s návykovými látkami – podporovat žáky v jejich potřebách, nápadech, tvořivosti, ve volnočasových aktivitách a zájmových činnostech

 

  1. Prevence šikany, projevů xenofobie, rasismu a antisemitismu
  • Předcházet šikaně, jejím projevům, stádiím a formám
  • Předcházet projevům rasizmu, xenofobie a antisemitismu
  • Usnadnit adaptaci nově příchozích žáků na prostředí školy, nové kamarády, učitele, formy práce…
  • Vyvracet předsudky, pěstovat úctu k druhým
  • Upevňovat obecně uznávané hodnoty
  • Zajistit bezpečnost žáků o přestávkách a na skrytých místech školy (dohled)
  • Účinně postupovat při rozpoznání šikany v souladu s pokyny MŠMT
  • Posilovat a rozvíjet zdravé vrstevnické vztahy

  

  1. Prevence rizikového sexuálního chování a sexuálního zneužívání
  • Předcházet rizikovému chování
  • Předcházet rizikům předčasného pohlavního života
  • Posilovat a upevňovat obecně uznávané hodnoty – rodina, mateřství, láska
  • Předcházet rizikům sexuálního zneužívání týrání otevřeným předkládáním témat sexuální výchovy, besedám o nich
  • Podporovat zdravé sebevědomí žáků a citlivě přistupovat k jejich problémům se vztahy, dospíváním apod.

 

 

 

 

 

 

 

  1. Prevence kriminality a delikvence, právní odpovědnost
  • Předkládat a vysvětlovat modelové situace týkající se kriminality a delikvence
  • Seznamovat žáky se základními projevy kriminality a delikvence
  • Vysvětlovat důležitost řádu a norem
  • Zasadit se o to, aby žáci znali svá práva ve společnosti – dětská práva, ústava

 

 

  • Předkládat vhodný vzor společenského chování, dbát na dodržování zákona a být morální podporou

 

  1. Prevence virtuálních drog a kyberšikany
  • Seznámit žáky se základními pojmy virtuálních drog – TV, video, počítačové hry,

závislost na internetu, patologické hráčství (výherní automaty, sázení), reality show

  • Předcházet zdravotním, sociálním a psychickým poškozením – v důsledku přílišného užívání virtuálních drog – znecitlivění, ztráta reality, snížení sebekontroly, násilí, závislost, gambling
  • Stanovit a posilovat pravidla při užívání virt. drog
  • Podporovat počítačové hry, filmy s kladnými stránkami obsahu
  • Vést žáky k obezřetnosti při pohybu na internetu, při zadávání údajů o své osobě, při kontaktu s cizími lidmi
  • Besedovat o nebezpečí kyberšikany, posilovat kladné hodnoty ve vztahu mezi lidmi

 

  1. Zdravý životní styl – prevence poruch příjmu potravy, ekologie
  • Podporovat zdravý životní styl žáků – životospráva, duševní i osobní hygiena, pohyb, režim dne, prevence stresu, úrazů
  • Upevňovat kladný vztah ke svému tělu
  • Předcházet negativním vlivům médií a reklamy
  • Předcházet vzniku poruch příjmu potravy – anorexie, bulimie, diety, obezita
  • Upevňovat kladný vztah k životnímu prostředí

 

 

 

 

 

 

 

  1. Zařazení konkrétních témat do výuky

 

  1. ročník
  • Základní zásady mezilidské komunikace, osobní bezpečí – ve všech předmětech a aktivitách
  • Průběžně, zejména při skupinových činnostech – vztahy v dětském kolektivu
  • Ve všech předmětech při kolektivních činnostech – každý člověk je jiný
  • Respektování odlišností, základní hygienické návyky
  • Ve všech předmětech a činnostech – využití volného času
  • Rodina jako bezpečné místo

 

 

 

  1. ročník
  • TV, Prv – lidské tělo, zdraví a jeho ochrana
  • TV, Prv – popis částí těla, zacházení s léky
  • Prv – hygiena, orientace v čase, vztahy mezi lidmi
  • ČJ – divadla, výlety projekty skupinové práce
  • Prv – chování v krizových situacích

 

 

  1. ročník
  • Prv – pojmy z oblasti prevence, sexuální výchovy a drogové závislosti
  • Prv – člověk, lidské tělo, muž a žena, zdraví a jeho ochrana
  • Prv -  lidé kolem nás, multikulturní výchova
  • Prv – práce a volný čas, využívání volného času
  • Prv – ochrana proti obtěžování cizí osobou

 

 

 

 

 

  1. ročník
  • Prv – lidské tělo, odlišnosti mezi pohlavími
  • ČJ čtení – formou rozhovorů, besed, výukových filmů – životospráva a důsledky nevhodných návyků
  • ČJ, Př – využívání volného času
  • Př, ČJ sloh – pojmy drogová závislost a sexuální výchova
  • ČJ čtení – informace v médiích, výukové programy - vztahy v dětském kolektivu
  • Divadlo, výlety, skupinové práce, práce v komunikativním kruhu

 

  1. ročník

 

  • rozhovory, besedy, články na internetu- životospráva, důležitost každodenního pohybu, důsledky užívání návykových látek 
  • vhodné využití volného času
  •  ochrana proti obtěžování cizími osobami
  • vztahy v kolektivu, vzájemné vztahy mezi chlapci a dívkami
  •  velké nebezpečí kyberšikany

Cíl:

 

Po pěti letech by děti měly umět:

  • definovat rodinu jako zázemí a útočiště
  • zvládat rozdíly v komunikaci s dětmi a dospělými
  • mít základní sociální dovednosti
  • umět se chránit před cizími lidmi
  • mít základní zdravotní návyky

 

  • umět si správně zorganizovat svůj volný čas
  • umět rozlišit léky a návykové látky
  • znát přesné informace o alkoholu, tabáku a dalších návykových látkách
  • znát následky užívání návykových látek
  • umět odmítat

 

 

 

  1. Aktivity MPP

 

  1. Aktivity pro pedagogické pracovníky

 

  • Seznámit žáky i rodiče se školním řádem.
  • Využívat nástěnky a didaktické materiály.
  • Využívat informací odborných časopisů (Prevence. Učitelské noviny).
  • Zajistit průběžné vzdělávání ŠMP a pedagogických pracovníků.
  • Zajistit konzultace pro rodiče.
  • Zprostředkovat písemná sdělení rodičům, distribuci informačních materiálů.
  • Zapojovat rodiče do aktivit školy.
  • Zapojovat se při realizaci MPP.
  • Uplatňovat jednotná pravidla pochval a postihů.
  • Zorganizovat den otevřených dveří.
  • Uplatňovat individuální přístup k žákům se SPU.

 

 

  1. Aktivity pro žáky
  • Nástěnky
  • Konkrétní téma při výuce
  • Projekty

 

  1. Aktivity pro rodiče
  • Rodičovské schůzky
  • Konzultační hodiny
  • Nástěnky
  • Webové stránky školy
  • Spolupráce s PPP
  • Školská rada

 

 

  1. Aktivity plánované

První školní den prvňáčků – přivítání žáků a rodičů ve škole

Dny otevřených dveří

Projekt „Ovoce do škol“

Projekt „Šablony pro MŠ a ZŠ I.a II.

Třídní schůzky, konzultační hodiny

Webové stránky školy

Hody – taneční vystoupení žáků

Divadelní představení

Dýňování – vyřezávání strašáků s rodiči

Lampionový průvod

Projekt Vánoce

Rozsvěcení vánočního stromku v obci – Zpívání u vánočního stromu

Pečení perníčků

Vánoční dílny

Vánoční jarmark

Projekt Zdraví

Návštěva knihovny v Rajhradě

Testování žáků

Zápis prvňáčků

Škola v přírodě

Plavecká výuka

Recitační soutěž

Masopust

Projekt Den Země

Matematická soutěž KLOKAN 2. – 5. tř.

Setkání se seniory

Dopravní soutěž Bezpečně na silnici

Návštěva ZŠ Rajhrad

Galerie na plotě

Školní výlet

 

 

 

  1. Aktivity zařazované podle aktuální nabídky

 

Divadelní představení a koncerty

Bruslení

Dopravní hřiště

Besedy a exkurze

Hudební programy

 

Tento MPP byl konzultován se všemi pedagogickými pracovníky školy. Probíhající aktivity zahrnuje pouze rámcově, v průběhu školního roku bude aktualizován a doplňován. Budeme nadále reagovat a situaci ve škole a vzniklé problémy. Na konci roku bude vyhodnocena jeho činnost.

 

 

 

 

Martina Duchoňová                                                                          Pavlína Zámečníková                                                          

školní metodik prevence                                                                       ředitelka