Školní rok 2018/2019
ZŠ a MŠ Holasice, Palackého 24, 664 61 Rajhrad
Název školy, adresa:
Základní škola a Mateřská škola Holasice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace, Palackého 24, 664 61 Rajhrad
Zřizovatel školy: obec Holasice, Václavská 29, 664 61 Rajhrad
Ředitelka školy: Mgr. Pavlína Zámečníková
Škola sdružuje:
- mateřská škola
- základní škola - 1. stupeň
- školní jídelna – výdejna
- školní družina
Telefon: 547 229 262
E-mail: zsreditelka@zsholasice.cz
Obsah MPP:
- Úvod
- Charakteristika a specifika školy
- Cíle MPP
- Zařazení konkrétních témat do výuky
- Aktivity MPP
-
Minimální preventivní program (MPP) je součástí pedagogické dokumentace školy.
Je vypracován v souladu s platnými právními předpisy na základě příslušných metodických pokynů a slouží jako základní pomůcka pro preventivní aktivity na škole v průběhu celého školního roku. Za jeho sestavení odpovídá školní metodik prevence. Vedení školy
a pedagogický sbor jsou seznámeni s jeho obsahem. Vlastní náplň programu realizují vyučující, do jejichž předmětů spadají jednotlivá témata.
Účinnost programu je vyhodnocována vždy na konci školního roku.
V letošním školním roce zůstává základním principem preventivní strategie na naší škole osvojování základních kompetencí v oblasti zdravého životního stylu a rozvoj dovedností, které vedou u dětí k odmítání všech druhů sebedestrukčního chování a projevů agresivity.
Každý další školní rok přináší nové podněty, nápady a zkušenosti, na jejichž základě hledáme pokud možno efektivní cesty vedoucí ke zkvalitnění vlivu na naše žáky.
Za velmi důležitou oblast považujeme prohlubování komunikačních dovedností mezi učitelem, rodiči a žákem, posilování sebevědomí, sebeúcty a vzájemné úcty, řešení konfliktů, překonávání překážek i boj proti nudě (smysluplné využívání volného času).
-
Mateřskou školu dnes tvoří tři třídy, dvě v budově mateřské školy a třetí v budově základní školy. Třídy jsou prostorné, vybavené hračkami, didaktickými pomůckami. Mateřská škola má zahradu s pískovištěm, prolézačkami a plochou pro sportovní aktivity. Využívá také prostory obecní sokolovny.
Základní škola je trojtřídní se spojenými ročníky – první s třetím, pátým se čtvrtým a samostatným druhým. Třídy jsou vybaveny pomůckami k výuce, didaktickou technikou. K výuce tělesné výchovy využíváme místní sokolovnu, která je vybavena potřebným tělocvičným nářadím a náčiním a nové sportovní víceúčelové hřiště. Vedle školy je veřejně přístupné dětské hřiště. U školy se nachází dvorek, který je využíván k pobytu během přestávek, v tělesné výchově i hrám ve školní družině.
1.oddělení školní družiny je umístěno v přízemí školy, má vybavenou učebnu novým nábytkem, hračkami, výtvarnými potřebami a kobercem. 2. oddělení je ve třídě v 1.patře a je taktéž dobře vybaveno.
Školní jídelna - výdejna je v budově mateřské školy i v základní škole.
-
Dlouhodobá strategie
Dlouhodobá strategie školy je zaměřena v nespecifické prevenci na rozvoj zdravého životního stylu, vytváření inkluzivního prostředí ve škole a na podporu sociálních dovedností žáků vůči tlaku vrstevnické skupiny. Ve specifické prevenci na předcházení šikany a rizikovému chování.
Obecné cíle
- Preventivně působit v co nejširší oblasti rizikových forem chování
- Spolupracovat a zapojovat se do projektů - akcí realizovaných jinými odbornými subjekty
- Zajistit průběžné vzdělávání ŠMP a ostatních pedagogů
- Vytvořit a rozšiřovat nabídku volnočasových aktivit školy
- Zajistit informovanost rodičů o rizikovém chování a seznámit rodiče s MPP
Konkrétní cíle
- Prevence drogových závislostí, alkoholismu a kouření
- Oddálit první kontakt s návykovými látkami – podporovat žáky v jejich potřebách, nápadech, tvořivosti, ve volnočasových aktivitách a zájmových činnostech
- Prevence šikany, projevů xenofobie, rasismu a antisemitismu
- Předcházet šikaně, jejím projevům, stádiím a formám
- Předcházet projevům rasizmu, xenofobie a antisemitismu
- Usnadnit adaptaci nově příchozích žáků na prostředí školy, nové kamarády, učitele, formy práce…
- Vyvracet předsudky, pěstovat úctu k druhým
- Upevňovat obecně uznávané hodnoty
- Zajistit bezpečnost žáků o přestávkách a na skrytých místech školy (dohled)
- Účinně postupovat při rozpoznání šikany v souladu s pokyny MŠMT
- Posilovat a rozvíjet zdravé vrstevnické vztahy
- Prevence rizikového sexuálního chování a sexuálního zneužívání
- Předcházet rizikovému chování
- Předcházet rizikům předčasného pohlavního života
- Posilovat a upevňovat obecně uznávané hodnoty – rodina, mateřství, láska
- Předcházet rizikům sexuálního zneužívání týrání otevřeným předkládáním témat sexuální výchovy, besedám o nich
- Podporovat zdravé sebevědomí žáků a citlivě přistupovat k jejich problémům se vztahy, dospíváním apod.
- Prevence kriminality a delikvence, právní odpovědnost
- Předkládat a vysvětlovat modelové situace týkající se kriminality a delikvence
- Seznamovat žáky se základními projevy kriminality a delikvence
- Vysvětlovat důležitost řádu a norem
- Zasadit se o to, aby žáci znali svá práva ve společnosti – dětská práva, ústava
- Předkládat vhodný vzor společenského chování, dbát na dodržování zákona a být morální podporou
- Prevence virtuálních drog a kyberšikany
- Seznámit žáky se základními pojmy virtuálních drog – TV, video, počítačové hry,
závislost na internetu, patologické hráčství (výherní automaty, sázení), reality show
- Předcházet zdravotním, sociálním a psychickým poškozením – v důsledku přílišného užívání virtuálních drog – znecitlivění, ztráta reality, snížení sebekontroly, násilí, závislost, gambling
- Stanovit a posilovat pravidla při užívání virt. drog
- Podporovat počítačové hry, filmy s kladnými stránkami obsahu
- Vést žáky k obezřetnosti při pohybu na internetu, při zadávání údajů o své osobě, při kontaktu s cizími lidmi
- Besedovat o nebezpečí kyberšikany, posilovat kladné hodnoty ve vztahu mezi lidmi
- Zdravý životní styl – prevence poruch příjmu potravy, ekologie
- Podporovat zdravý životní styl žáků – životospráva, duševní i osobní hygiena, pohyb, režim dne, prevence stresu, úrazů
- Upevňovat kladný vztah ke svému tělu
- Předcházet negativním vlivům médií a reklamy
- Předcházet vzniku poruch příjmu potravy – anorexie, bulimie, diety, obezita
- Upevňovat kladný vztah k životnímu prostředí
-
- ročník
- Základní zásady mezilidské komunikace, osobní bezpečí – ve všech předmětech a aktivitách
- Průběžně, zejména při skupinových činnostech – vztahy v dětském kolektivu
- Ve všech předmětech při kolektivních činnostech – každý člověk je jiný
- Respektování odlišností, základní hygienické návyky
- Ve všech předmětech a činnostech – využití volného času
- Rodina jako bezpečné místo
- ročník
- TV, Prv – lidské tělo, zdraví a jeho ochrana
- TV, Prv – popis částí těla, zacházení s léky
- Prv – hygiena, orientace v čase, vztahy mezi lidmi
- ČJ – divadla, výlety projekty skupinové práce
- Prv – chování v krizových situacích
- ročník
- Prv – pojmy z oblasti prevence, sexuální výchovy a drogové závislosti
- Prv – člověk, lidské tělo, muž a žena, zdraví a jeho ochrana
- Prv - lidé kolem nás, multikulturní výchova
- Prv – práce a volný čas, využívání volného času
- Prv – ochrana proti obtěžování cizí osobou
- ročník
- Prv – lidské tělo, odlišnosti mezi pohlavími
- ČJ čtení – formou rozhovorů, besed, výukových filmů – životospráva a důsledky nevhodných návyků
- ČJ, Př – využívání volného času
- Př, ČJ sloh – pojmy drogová závislost a sexuální výchova
- ČJ čtení – informace v médiích, výukové programy - vztahy v dětském kolektivu
- Divadlo, výlety, skupinové práce, práce v komunikativním kruhu
- ročník
- rozhovory, besedy, články na internetu- životospráva, důležitost každodenního pohybu, důsledky užívání návykových látek
- vhodné využití volného času
- ochrana proti obtěžování cizími osobami
- vztahy v kolektivu, vzájemné vztahy mezi chlapci a dívkami
- velké nebezpečí kyberšikany
Cíl:
Po pěti letech by děti měly umět:
- definovat rodinu jako zázemí a útočiště
- zvládat rozdíly v komunikaci s dětmi a dospělými
- mít základní sociální dovednosti
- umět se chránit před cizími lidmi
- mít základní zdravotní návyky
- umět si správně zorganizovat svůj volný čas
- umět rozlišit léky a návykové látky
- znát přesné informace o alkoholu, tabáku a dalších návykových látkách
- znát následky užívání návykových látek
- umět odmítat
-
- Aktivity pro pedagogické pracovníky
- Seznámit žáky i rodiče se školním řádem.
- Využívat nástěnky a didaktické materiály.
- Využívat informací odborných časopisů (Prevence. Učitelské noviny).
- Zajistit průběžné vzdělávání ŠMP a pedagogických pracovníků.
- Zajistit konzultace pro rodiče.
- Zprostředkovat písemná sdělení rodičům, distribuci informačních materiálů.
- Zapojovat rodiče do aktivit školy.
- Zapojovat se při realizaci MPP.
- Uplatňovat jednotná pravidla pochval a postihů.
- Zorganizovat den otevřených dveří.
- Uplatňovat individuální přístup k žákům se SPU.
- Aktivity pro žáky
- Nástěnky
- Konkrétní téma při výuce
- Projekty
- Aktivity pro rodiče
- Rodičovské schůzky
- Konzultační hodiny
- Nástěnky
- Webové stránky školy
- Spolupráce s PPP
- Školská rada
- Aktivity plánované
- První školní den prvňáčků – přivítání žáků a rodičů ve škole
- Dny otevřených dveří
- Projekt „Ovoce do škol“
- Projekt „Šablony pro MŠ a ZŠ I.a II.
- Třídní schůzky, konzultační hodiny
- Webové stránky školy
- Hody – taneční vystoupení žáků
- Divadelní představení
- Dýňování – vyřezávání strašáků s rodiči
- Lampionový průvod
- Projekt Vánoce
- Rozsvěcení vánočního stromku v obci – Zpívání u vánočního stromu
- Pečení perníčků
- Vánoční dílny
- Vánoční jarmark
- Projekt Zdraví
- Návštěva knihovny v Rajhradě
- Testování žáků
- Zápis prvňáčků
- Škola v přírodě
- Plavecká výuka
- Recitační soutěž
- Masopust
- Projekt Den Země
- Matematická soutěž KLOKAN 2. – 5. tř.
- Setkání se seniory
- Dopravní soutěž Bezpečně na silnici
- Návštěva ZŠ Rajhrad
- Galerie na plotě
- Školní výlet
- Aktivity zařazované podle aktuální nabídky
- Divadelní představení a koncerty
- Bruslení
- Dopravní hřiště
- Besedy a exkurze
- Hudební programy
Tento MPP byl konzultován se všemi pedagogickými pracovníky školy. Probíhající aktivity zahrnuje pouze rámcově, v průběhu školního roku bude aktualizován a doplňován. Budeme nadále reagovat a situaci ve škole a vzniklé problémy. Na konci roku bude vyhodnocena jeho činnost.
Martina Duchoňová - školní metodik prevence
Pavlína Zámečníková - ředitelka