ZŠ a MŠ Holasice

ZŠ a MŠ Holasice,

okres Brno-venkov,

příspěvková organizace

Plán šikany


Strategie předcházení šikany a krizový plán jejího řešení

 

Základní znaky šikany:

  • je cílené vůči jedinci nebo skupině
  • je obvykle opakované, často dlouhodobé
  • jeho záměrem je oběti ohrozit, ponížit či zastrašit
  • oběť se mu neumí bránit a dlouhodobě trpí

 

Co šikana není:

  • jednorázová rvačka, nevhodný vtip či konflikt
  • vyčlenění dítěte z kolektivu, pokud není motivováno snahou ublížit či pobavit se na jeho úkor
  • prevence šikany

 

Kdy začít vyšetřovat:

  • Žák je o přestávce sám, chodí do školy těsně před začátkem vyučování, do třídy těsně před zvoněním nebo až s učitelem
  • Vyhledává blízkost učitelů
  • Zhoršení prospěchu, nadměrná absence, objevuje se neomluvená absence
  • Má v nepořádku své školní potřeby - poškozené, špinavé, rozházené
  • Odřeniny, modřiny, zranění
  • Nejistota, ustrašenost při vystoupení před třídou
  • Žák je smutný, depresivní, nešťastný
  • Od ostatních je častován posměšky, kritikou, nadávkami, hrubými žerty
  • Je tělesně napadán, agresi neoplácí.
  •  Dostává panovačné příkazy a podřizuje se jim
 
Povinnosti pedagoga:
  • podporovat rozvíjení pozitivních vztahů mezi dětmi ¨
  • vytvářet pozitivní klima ve třídě
  • jednat s dětmi jako s partnery
  • udržovat ovzduší důvěry mezi dětmi a pedagogy
  • v kritických situacích dát jasně najevo, že špatné chování nelze tolerovat
  • nebýt lhostejný k projevům agresivity
  • informovat děti i rodiče, na koho se obrátit při problémech- třídní učitel, výchovný poradce, schránka důvěry, vedení školy, linka důvěry...
Ředitel školy:
  • zajišťuje vzdělávání pracovníků v oblasti šikany
  • zajišťuje doplňování školní knihovny o literaturu z oblasti sociálně patologických jevů
  • zajistí, aby ve školním řádu byla jasně stanovena pravidla chování včetně sankcí za jejich porušení
  • zajistí v souladu s pracovním řádem dohled pedagogických pracovníků nad žáky ve škole i při školních akcích
  • zajistí, aby žáci a pedagogové byli seznámeni s negativními důsledky šikany
  • spolupracuje se ŠMP a TU při řešení krizových situací

 

Školní metodik prevence (ŠMP):
  • koordinuje plán proti šikany a následně s programem seznámí všechny pedagogické pracovníky
  • spolupracuje s TU a vedením školy při řešení krizových situací
  • spolupracuje s okresním metodikem prevence, zdravotnickými zařízeními nebo psychology, Policií ČR, orgány sociálně právní ochrany dětí a mládeže
  • podílí se na aktivitách v rámci prevence šikany

 

Třídní učitelé (TU):
  • na začátku školního roku informují žáky i rodiče, na koho se obrátit při  výskytu problému ve  škole (TU, ŠMP, výchovný poradce, vedení školy), ale i mimo školu
  • seznámí na začátku roku žáky i rodiče s programem proti šikaně (zápis v třídní knize, třídní schůzky)
  • řeší okamžitě projevy sociálně patologického chování (ve spolupráci s výchovným poradcem a ŠMP)
  • v průběhu školního roku diskutují se žáky o slušném chování i pozitivních mezilidských vztazích
 
Rodiče:
  • v případě podezření na šikanu týkající se nejen jejich dítěte, ale i ostatních spolužáků, informují TU nebo jiného pedagoga, ŠMP, VP nebo přímo vedení školy
  • spolupracují se školou při řešení problému
  • vzdělávají se v dané oblasti
  • spolupracují s PPP či jinými odbornými pracovišti v případě problémů

 

Aktivity školy v prevenci proti šikaně:
  • posílení třídního kolektivu – školní akce, programy, aktivity, školy v přírodě
  • prožitkový programy v rámci celoškolních výletů a aktivit
  • práce učitelů a ŠMP nebo VP s třídním kolektivem
  • informační leták, doporučená literatura a kontaktní adresy na nástěnkách ŠMP a VP
  • poradenské služby VP a ŠMP
  • pravidla chování ve školním řádu

Krizový plán

Postup při řešení šikany nebo podezření na šikanu:
  • informovat TU, také ŠMP a vedení školy, dohodnout další postup,
  • postupovat velmi uvážlivě a citlivě, každý případ je jiný, dodržovat diskrétnost             a důvěrnost informací, neřešit před celou třídou
  • zorientovat se v situaci, provést orientační šetření (ŠMP ve spolupráci s TU)
  • zvážit, zda požádat o spolupráci okresního metodika prevence, zda provést, sociometrické testy, zda přivolat Policii ČR apod.
  • postupovat v souladu s Metodickým pokynem MŠMT k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení č. j. 24 246/2008-6

 

Postup pedagogického pracovníka:
  1. V případě, že rodiče informují pedagogického pracovníka o podezření na šikanu, zahájí okamžitě vyšetřování šikany, spolupracuje s metodikem prevence a výchovným poradcem, informuje ředitelkou školy.
  2. V případě podezření na šikanování, zahájí pedagogický pracovník neprodleně vyšetřování šikany, spolupracuje s metodikem prevence a výchovným poradcem, informuje ředitelku školy
  3. V případě prokázaných projevů šikany neprodleně informuje ředitelku školy, spolupodílí se na vyšetřování šikany dle pokynů ředitele školy.

 

Postup při vyšetřování počáteční šikany/strategie/:
  1. Rozhovor s těmi, kteří na šikanu upozornili a s oběťmi - v soukromí, upozornit, že případ nebude řešen před celou třídou (TU, ŠMP), chránit zdroj informací.
  2. Nalezení vhodných svědků  (TU), šetření v celé třídě (rozhovory, dotazníky, …) zajistit dohled ve třídě dokud šetření neskončí, aby se agresoři nemohli domluvit.
  3. Individuální, případně konfrontační rozhovory se svědky, nikoli však konfrontace obětí       a agresorů. Zaměřit se na otázky: Kdo je obětí a kdo agresorem? Kolik je agresorů? Kdo je iniciátorem? Kdo je aktivním účastníkem? Co, kdy a kde dělali agresoři obětem? Jak dlouho to trvá? Kdo se na šikaně nepodílel?.... (TU, ŠMP).
  4. Zajistit ochranu obětem. Znovu s nimi hovořit (velmi citlivě), pokud se lišila jejich výpověď od výpovědi svědků. Případně se spojit s rodiči oběti a požádat o pomoc               a spolupráci (TU, ŠMP).
  5. Rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi nimi - snažit se najít nejslabší článek, dovést je k přiznání či vzájemnému obviňování (TU, ŠMP, minimálně dva).
  6. Svolat schůzku za účasti vedení školy, ŠMP, TU. Projednat, zda se jedná o šikanu a v jaké závažnosti, jaká opatření učinit vzhledem k oběti a agresorovi i třídě jako celku, rozhodnout, kdo bude jednat s rodiči obětí a agresorů.
  7. Pozvat do školy rodiče agresorů (jsou-li nezletilí), seznámit je s navrženými opatřeními, požádat je o spolupráci, provést zápis. Je-li agresor zletilý, jednat přímo s ním.
  8. Pozvat do školy rodiče oběti (nezletilé), ne však zároveň s rodiči agresora. Dohodnout další opatření a postup k nápravě situace. Provést zápis.
  9. TU oznámí případné potrestání viníků ve třídě a dá najevo, že škola nebude shovívavá          k podobným projevům chování a že bude vyžadovat plnění Školního řádu. Třídu nadále sleduje a konzultuje postup s ŠMP, je možné zajistit program k narovnání vztahů v kolektivu, neziskové organizace, SVP apod.

 

Postup při vyšetřování šikany s neobvyklou formou:
  1. Překonání šoku pedagogického pracovníka a bezprostřední záchrana oběti, pedagog zůstává s žáky, pro dalšího pedagoga dochází některý z nezúčastněných  žáků.
  2. Domluva pedagogických pracovníků na spolupráci a postupu vyšetřování.
  3. Zabránění domluvě agresorů na křivé výpovědi.
  4. Pokračující pomoc a podpora oběti .
  5. Nahlášení Policii.
  6. Vlastní vyšetřování.

 

Postup ředitele školy:
  1. Přijme informaci o šikaně/pedagog, žák, rodič či jiný dospělý/.
  2. Rozhodne, zda škola zvládne řešit šikanu sama, či zda je potřeba intervence z venku - tj. pomoc specializovaných institucí a eventuálně též Policie ČR.
  3. V případě prokázaných projevů šikany jmenuje pracovníky, kteří se budou podílet na vyšetřování šikany dle jeho pokynů - v týmu je vždy metodik prevence a výchovný poradce.
  4. Zajistí informování rodičů o vyšetřování šikany, případně sám informuje o výsledcích vyšetřování, které řídí.
  5. V případě negativních dopadů šikany na oběť zprostředkuje nebo zajistí zprostředkování péče PPP, střediska výchovné péče, atd.
  6. V mimořádných případech podá návrh orgánu sociálně právní ochrany dítěte k zahájení práce s rodinou, případně k zahájení řízení o nařízení předběžného opatření či ústavní výchovy s následným umístěním v diagnostickém ústavu.
  7. Pokud dojde k závažnějšímu případu šikanování nebo při podezření, že šikanování naplnilo skutkovou podstatu trestného činu, oznámí tuto skutečnost Policii ČR.
  8. Oznámí orgánu sociálně právní ochrany dítěte skutečnosti, které ohrožují bezpečí a zdraví žáka. Pokud žák opakovaně páchá přestupky či se dopustí trestného činu, zahájí spolupráci s orgány sociálně právní ochrany dítěte bez odkladu.
 
Výchovná opatření:

Doporučuje se dále pracovat s agresorem (jeho náhled na vlastní chování, motivy, rodinné prostředí, ...). V případě potřeby mu zprostředkovat péči pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče nebo jiných odborníků - klinických psychoterapeutů nebo psychiatrů.

Pro nápravu situace ve skupině je potřeba pracovat s celým třídním kolektivem. Je nezbytné vypořádat se i s traumaty těch, kteří přihlíželi, ale nezasáhli /mlčící většina/. Další práce se třídou je v kompetenci TU, ŠMP nebo VP, případně jiných odborníků. Cílem není potrestat viníky, ale především zajistit nápravu a zlepšení vztahů ve třídě.

 

Pro potrestání agresorů lze užít následující výchovná opatření:
  • napomenutí a důtka TU, důtka ředitele školy
  • snížení známky z chování
  • doporučení na přestup do jiné školy

 

V mimořádných situacích je možnost užít i jiná opatření:
  • ředitel školy doporučí rodičům dobrovolné umístění dítěte do pobytového oddělení SVP, případně doporučí realizovat dobrovolný diagnostický pobyt žáka v místně příslušném diagnostickém ústavu,
  • ředitel školy podá návrh orgánu sociálně právní ochrany dětí k zahájení práce s rodinou, případně k zahájení řízení o nařízení předběžného opatření či ústavní výchovy s následným umístěním v diagnostickém ústavu.

 

V Holasicích dne: 5.9. 2023                                                             Mgr. Marek Trávníček, ředitel školy

Patička