Strategie předcházení šikany a krizový plán jejího řešení
Základní znaky šikany:
- je cílené vůči jedinci nebo skupině
- je obvykle opakované, často dlouhodobé
- jeho záměrem je oběti ohrozit, ponížit či zastrašit
- oběť se mu neumí bránit a dlouhodobě trpí
Co šikana není:
- jednorázová rvačka, nevhodný vtip či konflikt
- vyčlenění dítěte z kolektivu, pokud není motivováno snahou ublížit či pobavit se na jeho úkor
- prevence šikany
Kdy začít vyšetřovat:
- Žák je o přestávce sám, chodí do školy těsně před začátkem vyučování, do třídy těsně před zvoněním nebo až s učitelem
- Vyhledává blízkost učitelů
- Zhoršení prospěchu, nadměrná absence, objevuje se neomluvená absence
- Má v nepořádku své školní potřeby - poškozené, špinavé, rozházené
- Odřeniny, modřiny, zranění
- Nejistota, ustrašenost při vystoupení před třídou
- Žák je smutný, depresivní, nešťastný
- Od ostatních je častován posměšky, kritikou, nadávkami, hrubými žerty
- Je tělesně napadán, agresi neoplácí.
- Dostává panovačné příkazy a podřizuje se jim
Povinnosti pedagoga:
- podporovat rozvíjení pozitivních vztahů mezi dětmi ¨
- vytvářet pozitivní klima ve třídě
- jednat s dětmi jako s partnery
- udržovat ovzduší důvěry mezi dětmi a pedagogy
- v kritických situacích dát jasně najevo, že špatné chování nelze tolerovat
- nebýt lhostejný k projevům agresivity
- informovat děti i rodiče, na koho se obrátit při problémech- třídní učitel, výchovný poradce, schránka důvěry, vedení školy, linka důvěry...
Ředitel školy:
- zajišťuje vzdělávání pracovníků v oblasti šikany
- zajišťuje doplňování školní knihovny o literaturu z oblasti sociálně patologických jevů
- zajistí, aby ve školním řádu byla jasně stanovena pravidla chování včetně sankcí za jejich porušení
- zajistí v souladu s pracovním řádem dohled pedagogických pracovníků nad žáky ve škole i při školních akcích
- zajistí, aby žáci a pedagogové byli seznámeni s negativními důsledky šikany
- spolupracuje se ŠMP a TU při řešení krizových situací
Školní metodik prevence (ŠMP):
- koordinuje plán proti šikany a následně s programem seznámí všechny pedagogické pracovníky
- spolupracuje s TU a vedením školy při řešení krizových situací
- spolupracuje s okresním metodikem prevence, zdravotnickými zařízeními nebo psychology, Policií ČR, orgány sociálně právní ochrany dětí a mládeže
- podílí se na aktivitách v rámci prevence šikany
Třídní učitelé (TU):
- na začátku školního roku informují žáky i rodiče, na koho se obrátit při výskytu problému ve škole (TU, ŠMP, výchovný poradce, vedení školy), ale i mimo školu
- seznámí na začátku roku žáky i rodiče s programem proti šikaně (zápis v třídní knize, třídní schůzky)
- řeší okamžitě projevy sociálně patologického chování (ve spolupráci s výchovným poradcem a ŠMP)
- v průběhu školního roku diskutují se žáky o slušném chování i pozitivních mezilidských vztazích
Rodiče:
- v případě podezření na šikanu týkající se nejen jejich dítěte, ale i ostatních spolužáků, informují TU nebo jiného pedagoga, ŠMP, VP nebo přímo vedení školy
- spolupracují se školou při řešení problému
- vzdělávají se v dané oblasti
- spolupracují s PPP či jinými odbornými pracovišti v případě problémů
Aktivity školy v prevenci proti šikaně:
- posílení třídního kolektivu – školní akce, programy, aktivity, školy v přírodě
- prožitkový programy v rámci celoškolních výletů a aktivit
- práce učitelů a ŠMP nebo VP s třídním kolektivem
- informační leták, doporučená literatura a kontaktní adresy na nástěnkách ŠMP a VP
- poradenské služby VP a ŠMP
- pravidla chování ve školním řádu
Krizový plán
Postup při řešení šikany nebo podezření na šikanu:
- informovat TU, také ŠMP a vedení školy, dohodnout další postup,
- postupovat velmi uvážlivě a citlivě, každý případ je jiný, dodržovat diskrétnost a důvěrnost informací, neřešit před celou třídou
- zorientovat se v situaci, provést orientační šetření (ŠMP ve spolupráci s TU)
- zvážit, zda požádat o spolupráci okresního metodika prevence, zda provést, sociometrické testy, zda přivolat Policii ČR apod.
- postupovat v souladu s Metodickým pokynem MŠMT k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení č. j. 24 246/2008-6
Postup pedagogického pracovníka:
- V případě, že rodiče informují pedagogického pracovníka o podezření na šikanu, zahájí okamžitě vyšetřování šikany, spolupracuje s metodikem prevence a výchovným poradcem, informuje ředitelkou školy.
- V případě podezření na šikanování, zahájí pedagogický pracovník neprodleně vyšetřování šikany, spolupracuje s metodikem prevence a výchovným poradcem, informuje ředitelku školy
- V případě prokázaných projevů šikany neprodleně informuje ředitelku školy, spolupodílí se na vyšetřování šikany dle pokynů ředitele školy.
Postup při vyšetřování počáteční šikany/strategie/:
- Rozhovor s těmi, kteří na šikanu upozornili a s oběťmi - v soukromí, upozornit, že případ nebude řešen před celou třídou (TU, ŠMP), chránit zdroj informací.
- Nalezení vhodných svědků (TU), šetření v celé třídě (rozhovory, dotazníky, …) zajistit dohled ve třídě dokud šetření neskončí, aby se agresoři nemohli domluvit.
- Individuální, případně konfrontační rozhovory se svědky, nikoli však konfrontace obětí a agresorů. Zaměřit se na otázky: Kdo je obětí a kdo agresorem? Kolik je agresorů? Kdo je iniciátorem? Kdo je aktivním účastníkem? Co, kdy a kde dělali agresoři obětem? Jak dlouho to trvá? Kdo se na šikaně nepodílel?.... (TU, ŠMP).
- Zajistit ochranu obětem. Znovu s nimi hovořit (velmi citlivě), pokud se lišila jejich výpověď od výpovědi svědků. Případně se spojit s rodiči oběti a požádat o pomoc a spolupráci (TU, ŠMP).
- Rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi nimi - snažit se najít nejslabší článek, dovést je k přiznání či vzájemnému obviňování (TU, ŠMP, minimálně dva).
- Svolat schůzku za účasti vedení školy, ŠMP, TU. Projednat, zda se jedná o šikanu a v jaké závažnosti, jaká opatření učinit vzhledem k oběti a agresorovi i třídě jako celku, rozhodnout, kdo bude jednat s rodiči obětí a agresorů.
- Pozvat do školy rodiče agresorů (jsou-li nezletilí), seznámit je s navrženými opatřeními, požádat je o spolupráci, provést zápis. Je-li agresor zletilý, jednat přímo s ním.
- Pozvat do školy rodiče oběti (nezletilé), ne však zároveň s rodiči agresora. Dohodnout další opatření a postup k nápravě situace. Provést zápis.
- TU oznámí případné potrestání viníků ve třídě a dá najevo, že škola nebude shovívavá k podobným projevům chování a že bude vyžadovat plnění Školního řádu. Třídu nadále sleduje a konzultuje postup s ŠMP, je možné zajistit program k narovnání vztahů v kolektivu, neziskové organizace, SVP apod.
Postup při vyšetřování šikany s neobvyklou formou:
- Překonání šoku pedagogického pracovníka a bezprostřední záchrana oběti, pedagog zůstává s žáky, pro dalšího pedagoga dochází některý z nezúčastněných žáků.
- Domluva pedagogických pracovníků na spolupráci a postupu vyšetřování.
- Zabránění domluvě agresorů na křivé výpovědi.
- Pokračující pomoc a podpora oběti .
- Nahlášení Policii.
- Vlastní vyšetřování.
Postup ředitele školy:
- Přijme informaci o šikaně/pedagog, žák, rodič či jiný dospělý/.
- Rozhodne, zda škola zvládne řešit šikanu sama, či zda je potřeba intervence z venku - tj. pomoc specializovaných institucí a eventuálně též Policie ČR.
- V případě prokázaných projevů šikany jmenuje pracovníky, kteří se budou podílet na vyšetřování šikany dle jeho pokynů - v týmu je vždy metodik prevence a výchovný poradce.
- Zajistí informování rodičů o vyšetřování šikany, případně sám informuje o výsledcích vyšetřování, které řídí.
- V případě negativních dopadů šikany na oběť zprostředkuje nebo zajistí zprostředkování péče PPP, střediska výchovné péče, atd.
- V mimořádných případech podá návrh orgánu sociálně právní ochrany dítěte k zahájení práce s rodinou, případně k zahájení řízení o nařízení předběžného opatření či ústavní výchovy s následným umístěním v diagnostickém ústavu.
- Pokud dojde k závažnějšímu případu šikanování nebo při podezření, že šikanování naplnilo skutkovou podstatu trestného činu, oznámí tuto skutečnost Policii ČR.
- Oznámí orgánu sociálně právní ochrany dítěte skutečnosti, které ohrožují bezpečí a zdraví žáka. Pokud žák opakovaně páchá přestupky či se dopustí trestného činu, zahájí spolupráci s orgány sociálně právní ochrany dítěte bez odkladu.
Výchovná opatření:
Doporučuje se dále pracovat s agresorem (jeho náhled na vlastní chování, motivy, rodinné prostředí, ...). V případě potřeby mu zprostředkovat péči pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče nebo jiných odborníků - klinických psychoterapeutů nebo psychiatrů.
Pro nápravu situace ve skupině je potřeba pracovat s celým třídním kolektivem. Je nezbytné vypořádat se i s traumaty těch, kteří přihlíželi, ale nezasáhli /mlčící většina/. Další práce se třídou je v kompetenci TU, ŠMP nebo VP, případně jiných odborníků. Cílem není potrestat viníky, ale především zajistit nápravu a zlepšení vztahů ve třídě.
Pro potrestání agresorů lze užít následující výchovná opatření:
- napomenutí a důtka TU, důtka ředitele školy
- snížení známky z chování
- doporučení na přestup do jiné školy
V mimořádných situacích je možnost užít i jiná opatření:
- ředitel školy doporučí rodičům dobrovolné umístění dítěte do pobytového oddělení SVP, případně doporučí realizovat dobrovolný diagnostický pobyt žáka v místně příslušném diagnostickém ústavu,
- ředitel školy podá návrh orgánu sociálně právní ochrany dětí k zahájení práce s rodinou, případně k zahájení řízení o nařízení předběžného opatření či ústavní výchovy s následným umístěním v diagnostickém ústavu.
V Holasicích dne: 5.9. 2023 Mgr. Marek Trávníček, ředitel školy