Strategie předcházení rizikového chování u žáků a krizový plán jeho řešení
Znaky rizikového chování:
- je cílené vůči jedinci nebo skupině
- je obvykle opakované, často dlouhodobé
- jeho záměrem je uškodit, ublížit, ponížit
- cílem bývá obvykle snaha na sebe upozornit
Kdy začít vyšetřovat:
- žák o přestávce vyhledává skrytá místa nebo naopak se snaží být středem pozornosti spolužáků
- vyhledává pozornost učitelů
- zhoršení prospěchu, nadměrná absence, objevuje se neomluvená absence.
- má v nepořádku své školní potřeby - poškozené, špinavé, rozházené, nedodělané
- vyhledává a vyvolává situace kompromitující spolužáky
- navádí spolužáky k nevhodnému chování
- žák je neukázněný, vyrušuje, nespolupracuje, nenosí záměrně domácí úkoly, ztrácí školní potřeby
- žák je drzý, vulgární, nepřizpůsobivý způsobu výuky
- záměrně ničí školní majetek
- krade
Co není rizikové chování:
- jednorázová rvačka, nevhodný vtip či konflikt
- občasné zapomenutí školních potřeb či úkolu
- neúmyslné poškození školního majetku
Prevence rizikového chování
Povinnosti pedagoga:
- vytvářet zdravé klima ve třídě
- podporovat rozvíjení pozitivních vztahů mezi dětmi
- jednat s dětmi jako s partnery
- udržovat ovzduší důvěry mezi dětmi a pedagogy
- v kritických situacích dát jasně najevo, že špatné chování nelze tolerovat
- nebýt lhostejný k projevům agresivity
- informovat děti i rodiče, na koho se obrátit při problémech/ třídní učitel, výchovný poradce, vedení školy, OSPOD.../
- hlásit nežádoucí chování vedení školy, školnímu metodikovi prevence, výchovnému poradci
Ředitel školy:
- zajišťuje další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti agresivity a nevhodného chování žáků
- zajišťuje doplňování školní knihovny o literaturu z oblasti sociálně patologických jevů
- zajistí, aby ve školním řádu byla jasně stanovena pravidla chování včetně sankcí za jejich porušení
- zajistí v souladu s pracovním řádem dohled pedagogických pracovníků nad žáky ve škole i při školních akcích
- zajistí, aby žáci a pedagogové byli seznámeni s negativními důsledky rizikového chování
- spolupracuje se školním metodikem prevence a třídními učiteli při řešení krizových situací
- hlásí opakované rizikové chování OSPOD
Školní metodik prevence (ŠMP):
- koordinuje plán proti rizikovému chování
- seznámí s plánem rizikovému chováníí všechny pedagogické pracovníky
- spolupracuje s třídními učiteli a vedením školy při řešení krizových situací
- spolupracuje s okresním metodikem prevence, zdravotnickými zařízeními nebo psychology, Policií ČR, orgány sociálně právní ochrany dětí a mládeže
- podílí se na aktivitách v rámci prevence rizikového chování
Třídní učitelé (TU):
- na začátku školního roku informují žáky i rodiče, na koho se obrátit při problémech ve škole (TU, ŠMP, výchovný poradce, vedení školy), ale i mimo školu
- seznámí na začátku roku žáky i rodiče s programem proti rizikovému chování (zápis v třídní knize, třídní schůzky)
- řeší okamžitě projevy sociálně patologického chování (ve spolupráci s výchovným poradcem a ŠMP)
- v průběhu školního roku diskutují se žáky o slušném chování i pozitivních mezilidských vztazích
- rizikové chování řeší s ostatními pedagogy na pedagogické radě
Rodiče:
- jsou informováni TU nebo jiným pedagogem, ŠMP, VP nebo přímo vedením školy o výskytu rizikového chování u svého dítěte
- spolupracují se školou při řešení problému
- účastní se schůzek na předvolání školy
- spolupracují s OSPOD či jinými odbornými pracovišti
- v případě neustávajících projevů rizikového chování si na podnět učitele vyzvednou zákonní zástupci dítě ze školy, obdrží obsah probíraného učiva a v rámci domácího doučování zameškané učivo doplní
Aktivity školy v prevenci proti nežádoucímu chování:
- práce učitelů a ŠMP nebo VP s třídním kolektivem
- preventivní programy
- poradenské služby VP a ŠMP
- pravidla chování ve školním řádu
Krizový plán
Postup při řešení rizikového chování nebo podezření na rizikové chování:
- Informovat rodiče prostřednictvím deníčku, žákovské knížky, emailu.
- Informovat VP, ŠMP a vedení školy.
- Zorientovat se v situaci, provést orientační šetření /ŠMP ve spolupráci s TU/
- V případě narušování výuky kontaktovat rodiče a učivo doplnit v rámci domácího doučování s následnou kontrolou.
- Konzultace s žákem, zákonnými zástupci žáka a sepsání zápisu se závěrem
- Zvážit, zda požádat o spolupráci OSPOD, Policii ČR a jiné instituce.
Postup pedagogického pracovníka:
- V případě, že pedagogové informují rodiče o nežádoucím chování, dohodnou s nimi další postup spolupráce. Koordinace probíhá i s metodikem prevence, výchovným poradcem a vedením školy.
- Pedagogové nejprve informují rodiče prostřednictvím deníčku, žákovské knížky, popř. telefonicky nebo emailem.
- Souběžně informují VP a ŠMP, kteří sepíši zápis.
- Při opakovaném rizikovém chování kontaktují rodiče a předají učivo k domácímu doučování.
- Podají návrh výchovných opatření.
Postup ředitele školy:
- Přijme informaci o rizikovém chování.
- Rozhodne, zda škola zvládne řešit situaci sama, či zda je potřeba intervence z vnějšího prostředí - tj. pomoc specializovaných institucí a eventuálně též Policie ČR, OSPOD
- Informuje rodiče o rizikovém chování žáka.
- V mimořádných případech podá návrh orgánu sociálně právní ochrany dítěte k zahájení práce s rodinou, případně k zahájení řízení o nařízení předběžného opatření či ústavní výchovy s následným umístěním v diagnostickém ústavu.
- Pokud dojde k závažnějšímu případu nebo chování žáka naplnilo skutkovou podstatu trestného činu, oznámí tuto skutečnost Policii ČR.
- Oznámí orgánu sociálně právní ochrany dítěte skutečnosti, které ohrožují bezpečí a zdraví žáka. Pokud žák opakovaně páchá přestupky či se dopustí trestného činu, zahájí spolupráci s orgány sociálně právní ochrany dítěte bez odkladu
Výchovná opatření
Pracovat s žákem, zjistit jeho pohled na vlastní chování, motivy jeho chování, rodinné prostředí, ….
V případě potřeby mu zprostředkovat péči ve středisku výchovné péče, nebo u jiných odborníků - klinických psychoterapeutů nebo psychiatrů.
Je nutné pracovat se skupinou, třídním kolektivem. Další práce se třídou je v kompetenci TU, ŠMP nebo VP, případně jiných odborníků.
Cílem je zajistit nápravu a zlepšení vztahů ve třídě, zefektivnit výuku.
Výchovná opatření:
- napomenutí a důtka TU, důtka ředitelky školy
- snížení známky z chování
- doporučení k přestupu do jiné školy
V mimořádných situacích je možnost užít i jiná opatření:
- ředitelka školy doporučí rodičům dobrovolné umístění dítěte do pobytového oddělení SVP, případně doporučí realizovat dobrovolný diagnostický pobyt žáka v místně příslušném diagnostickém ústavu,
- ředitelka školy podá návrh orgánu sociálně právní ochrany dětí k zahájení práce s rodinou, případně k zahájení řízení o nařízení předběžného opatření či ústavní výchovy s následným umístěním v diagnostickém ústavu.
-
V Holasicích dne: 5. 9. 2023 Mgr. Marek Trávníček, ředitel školy