ZŠ a MŠ Holasice

ZŠ a MŠ Holasice,

okres Brno-venkov,

příspěvková organizace

Krizový plán školního neúspěchu


Strategie předcházení školnímu neúspěchu a krizový plán řešení
 

Znaky školního neúspěchu:

  • žák má špatné známky
  • chodí do školy nepřipraven
  • neplní si své povinnosti během vyučování
  • odmítá doplňovat zameškané učivo

Co není školní neúspěch:

  • jednorázové nezvládnutí části učiva, jedna špatná známka mezi ostatními dobrými známkami

Kdy začít vyšetřovat:

  • zhoršení prospěchu, nadměrná absence,  neomluvená absence
  • má v nepořádku své školní potřeby - poškozené, špinavé, rozházené, chybějící
  • nezvládá učivo, chybí zápisy v sešitech, domácí úlohy
     

Prevence školního neúspěchu
 

Povinnosti pedagoga:
  • podporovat rozvoj žáků a jejich vzdělání
  • vytvářet zdravé klima ve třídě
  • jednat s dětmi jako s partnery
  • kontrolovat průběh vzdělávání u jednotlivých žáků
  • vzdělávat žáky dle jejich individuálního vývoje a potřeb
  • nebýt lhostejný k projevům školního neúspěchu
  • informovat žáky i rodiče, na koho se obrátit /třídní učitel, výchovný poradce,vedení školy,…./
Ředitel školy:
  • zajišťuje vzdělávání pracovníků v oblasti školního neúspěchu
  • zajišťuje doplňování školní knihovny o metodickou literaturu
  • spolupracuje se ŠMP a TU při řešení krizových situací
  • informuje se o prospěchu všech žáků na pedagogických radách a  hospitacích
Třídní učitelé (TU):
  • na začátku školního roku informují žáky i rodiče, na koho se obrátit při problémech ve škole /TU, ŠMP, výchovný poradce, vedení školy/, ale i mimo školu
  • seznámí na začátku roku žáky i rodiče s průběhem školního roku (způsob zadávání domácí práce, plán akcí na školní rok, zápisy v třídní knize a zápisy známek v žákovské knížce, třídní schůzky, hovorové hodiny, konzultační hodiny)
  • řeší projevy školního neúspěchu ve spolupráci s výchovným poradcem a ŠMP
  • průběžně informují žáky o jejich prospěchu
  • pravidelně kontroluje sešity žáků
  • ověřuje vzdělávání ústní či písemnou formou
Rodiče:
  • v případě školního neúspěchu žáka, spolupracují úzce s TU nebo jiným pedagogem, ŠMP, VP nebo přímo vedením školy
  • vzdělávají se v dané oblasti
  • spolupracují s PPP či jinými odbornými pracovišti
  •  postupuji dle pravidel, na kterých se předem s pedagogy domluvili
 
Aktivity školy v prevenci proti školnímu neúspěchu:
  • doučování v rámci šablon
  • školní a mimoškolní výukové programy
  • práce učitelů a ŠMP nebo VP s třídním kolektivem, spolupráce s jinými organizacemi
  • poradenské služby VP a ŠMP

Krizový plán řešení školního neúspěchu
 

Postup při řešení školního neúspěchu:
  1. Informovat rodiče, dohodnout další postup, postupovat uvážlivě a citlivě.
  2. Zorientovat se v situaci, vypracovat PLPP.
  3. Zvážit, zda požádat o spolupráci ŠPZ.
  4. Odmítá-li žák spolupracovat během vyučování, informovat o tom neprodleně rodiče, poskytnout jim obsah probíraného učiva a nechat žáka pracovat s rodiči.
Postup pedagogického pracovníka:
  1. Poskytnout čas na zvládnutí učiva, využít názorných školních pomůcek.
  2. Vypracovat PLPP a seznámit s ním rodiče, VP, MP, popř. vedení školy.
  3. V případě neúspěchu doporučit návštěvu ve ŠPZ.
  4. Pozvat do školy rodiče, seznámit je s navrženými opatřeními, požádat je o spolupráci, provést zápis, vše ve spolupráci s VP.
  5. V případě mimořádných situací hlásí VP, který kontaktuje OSPOD

V Holasicích dne: 13. 9. 2023                                                    Mgr. Marek Trávníček, ředitel školy

Patička