Strategie předcházení školnímu neúspěchu a krizový plán řešení
Znaky školního neúspěchu:
- žák má špatné známky
- chodí do školy nepřipraven
- neplní si své povinnosti během vyučování
- odmítá doplňovat zameškané učivo
Co není školní neúspěch:
- jednorázové nezvládnutí části učiva, jedna špatná známka mezi ostatními dobrými známkami
Kdy začít vyšetřovat:
- zhoršení prospěchu, nadměrná absence, neomluvená absence
- má v nepořádku své školní potřeby - poškozené, špinavé, rozházené, chybějící
- nezvládá učivo, chybí zápisy v sešitech, domácí úlohy
Prevence školního neúspěchu
Povinnosti pedagoga:
- podporovat rozvoj žáků a jejich vzdělání
- vytvářet zdravé klima ve třídě
- jednat s dětmi jako s partnery
- kontrolovat průběh vzdělávání u jednotlivých žáků
- vzdělávat žáky dle jejich individuálního vývoje a potřeb
- nebýt lhostejný k projevům školního neúspěchu
- informovat žáky i rodiče, na koho se obrátit /třídní učitel, výchovný poradce,vedení školy,…./
Ředitel školy:
- zajišťuje vzdělávání pracovníků v oblasti školního neúspěchu
- zajišťuje doplňování školní knihovny o metodickou literaturu
- spolupracuje se ŠMP a TU při řešení krizových situací
- informuje se o prospěchu všech žáků na pedagogických radách a hospitacích
Třídní učitelé (TU):
- na začátku školního roku informují žáky i rodiče, na koho se obrátit při problémech ve škole /TU, ŠMP, výchovný poradce, vedení školy/, ale i mimo školu
- seznámí na začátku roku žáky i rodiče s průběhem školního roku (způsob zadávání domácí práce, plán akcí na školní rok, zápisy v třídní knize a zápisy známek v žákovské knížce, třídní schůzky, hovorové hodiny, konzultační hodiny)
- řeší projevy školního neúspěchu ve spolupráci s výchovným poradcem a ŠMP
- průběžně informují žáky o jejich prospěchu
- pravidelně kontroluje sešity žáků
- ověřuje vzdělávání ústní či písemnou formou
Rodiče:
- v případě školního neúspěchu žáka, spolupracují úzce s TU nebo jiným pedagogem, ŠMP, VP nebo přímo vedením školy
- vzdělávají se v dané oblasti
- spolupracují s PPP či jinými odbornými pracovišti
- postupuji dle pravidel, na kterých se předem s pedagogy domluvili
Aktivity školy v prevenci proti školnímu neúspěchu:
- školní a mimoškolní výukové programy
- práce učitelů a ŠMP nebo VP s třídním kolektivem, spolupráce s jinými organizacemi
- poradenské služby VP a ŠMP
Krizový plán řešení školního neúspěchu
Postup při řešení školního neúspěchu:
- Informovat rodiče, dohodnout další postup, postupovat uvážlivě a citlivě.
- Zorientovat se v situaci, vypracovat PLPP.
- Zvážit, zda požádat o spolupráci ŠPZ.
- Odmítá-li žák spolupracovat během vyučování, informovat o tom neprodleně rodiče, poskytnout jim obsah probíraného učiva a nechat žáka pracovat s rodiči.
Postup pedagogického pracovníka:
- Poskytnout čas na zvládnutí učiva, využít názorných školních pomůcek.
- Vypracovat PLPP a seznámit s ním rodiče, VP, MP, popř. vedení školy.
- V případě neúspěchu doporučit návštěvu ve ŠPZ.
- Pozvat do školy rodiče, seznámit je s navrženými opatřeními, požádat je o spolupráci, provést zápis, vše ve spolupráci s VP.
- V případě mimořádných situací hlásí VP, který kontaktuje OSPOD
V Holasicích dne: 13. 9. 2023 Mgr. Marek Trávníček, ředitel školy